torsdag 8 maj 2014

Monstergädda i båten!

Jag och två vänner hade pratat en tid om att göra ett fiskepass efter gädda ihop, självklart skulle de få följa med ut på lite gäddfiske. 
William och Hampus som dom heter har nyligen börjat fiska ganska mycket, men mest från land på en avslappnande nivå. Så jag tänkte att jag skulle ta med dom ut på en sjö där vi ofta får fiskar över 8kg. 

Taggade som tusan drog vi iväg och sjösatte båten. Metoden för dagen var Trolling. Väl ute på sjön var första timmen seg och jag var smått oroad, men på andra varvet högg det på ett av mina spön och jag kände direkt att det var en mindre fisk. väl vid båtkanten konstaterade jag att det var en mindre fisk på kring 3 kg, en liten fisk i mina ögon. Medan de andra två tyckte det var en riktigt fin fisk. vilket gjorde mig påmind om att jag med har tyckt att detta var en stor fisk och hur kräsen man har blivit på vad som är en stor fisk. 
Vi fortsatte trolla och körde över samma fläck igen och det högg igen, denna gång på Willes spö, han blev alldeles till sig och han sken av glädje, riktigt roligt!! 
Vi fortsatte över till andra sidan trots att vi hittat en bra fläck. Magkänslan och tidigare fiskepass sa att vi borde prova där. 
När vi var framme påbörjade vi en vid 180graders sväng ut mot sjön igen. Precis i inledningen av svängen löste Hampes paravan ut o det gick ut några meter lina. 

fisken var lugn och gick djupt, som alla andra fiskar under tidigare pass. Så jag tänkte inte mer på det än att jag sa att det är ett gott tecken, men hade inga förväntningar själv. Första gången jag såg fisken sa jag jäklar va lång den är, den väger nog över 5kg, och det hade jag rätt i. När den var klar för landning så var det jag en solklar 8+ och glädjen var på topp! När jag lyfte fisken i säcken och kände tyngden sa jag till hampe att denna väger nog över 10! 
Hampe skrattar nervöst samtidigt som knäna skakar, liksom på mig. Den riktiga choken kom när vågen visade dagens dom. Nervositeten hoppade snabbt på mig med och jag säger med en skakig stämma: Den väger över 12!!! 
Lyckan var total och samtliga i båten skakade och skrattade. 
Efter fotografering fick den sin frihet åter och som sagt, lyckan var total! Den följande halvtimmen satt vi bara o funderade på vad som hade hänt. HELT sjukt! 

När vi hämtat oss efter händelsen la vi ut spöna igen och trollade med korta släpp igenom ett parti med näckrosor. Det högg på hampes spö igen och denna fisk var godkänd den med! en fisk på kring 6,5 kg.
Dagen gick och det högg titt som tätt. när dagen var över hade vi landat 15 fiskar. varav endast 2 var hampes, men det räckte!
Betet för dagen var Westins jätte! En storfavorit som får extremt mycket tid!
Kan varmt rekommendera 23 och 18 cm 
Det var en riktigt rolig dag med roligt sällskap!



Fin pose!


Wille gör sin snyggaste "solen i ögonen" pose


Och här har vi henne! En fantastisk dam på 12,34kg! tyvärr mätte vi den ej men nog är den 120+ alla dagar! Helt galet!
Betet var såklart Westins Jätte 23cm.
Grattis hampe!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar