söndag 9 mars 2014

10+ På spinn!!


Tjenare! det var ett jäkla tag sen jag bloggade! men nu är det dags att ta upp det igen! Sen senaste inlägget har jag fiskat ganska mycket gädda, mest spinnfiske och det har gett resultat! har fått ganska många men framför allt 2 fina! så jag börjar fastna mer och mer för spinnfisket! 

Senaste passet var i lördags och den dagen gick över förväntan! Dagen började med att jag och dan råkade ut för en mindre fastkörning vid sjön, men det löste vi snart! Efter den konstaterade vi att vi omöjlig kunde komma upp med bilen igen om vi backade ner hela vägen. så vi packade alla våra saker på kärran med båten och puttade kärran ner till sjön! Nerför gick det ju lätt men det skulle bli värre uppför! 


Båten är packad och vi var på gång ut! Vädret i skogen var väldigt varmt och skönt men vi visste vad som väntade ute på sjön! Det va utlovat vindar på upp emot 15sek/m! Men det gjorde ingenting visade det sig senare!

Lillbåten med minnkota I-pilot.

Vi tog oss ut genom den lilla kanalen och började fiska direkt, dan fick en fisk ganska omgående precis utanför land. Förmiddagen gick o dan fick några mindre fiskar men inget mer, jag däremot lyckades med tidernas overrun! Så det tog upp en timme av dagens fiske, Tack dan för hjälpen! haha. Vi hade vid lunch fiskat oss över till andra sidan sjön där det brukar vara hett. Men när vi fiskat av nästan alla heta platser där funderade vi på att dra över till andra sidan igen, men vi beslutade att vi skulle ta en sista hotspot vilket jag aldrig kommer ångra trots hård vind! vi ankrade upp med elmotorn som funkar sjukt bra i hård sjö och började fiska. Hepp tänkte vi den stora fisken vi brukar kunna lura här verkar inte va hemma MEN! Strax där efter kom det! Hugget med stort H! Det var ett bestämt hugg men jag var ännu osäker om vad som tagit min wolf tail! när fisken närmade sig båten så såg jag bara hur den gick djupt och i sidled, då kändes det bra! väl när den bröt ytan första gången så såg jag att det rörde sig om en 8a iaf! Fattade inte förens vi vägde fisken hur stor den verkligen var! Fisken Pressade vågen till 10,3kg!!! På spinn! sjukt kul och faktiskt min första tia på spinn! Längden var 108cm och betet en wolf tail i färgen ocean blue! såklart!




Dagen fortsatte och vi fortsatte fiska pålands och fick först några mindre! sen vid klockan 3 typ fiskade vi i en sjukt liten vik ingen av oss trodde på men efter 3-4 kast nöp det till i andra änden på dans lina. fisken gav storfisks signaler, var lugn och bara simmade djupt i sidled! fisken vägde 8,4 kg och var lika lång som min fisk, sjukt att de kan variera så i vikt! En väldigt bra fiske dag!!

Ska säga det med att dethär med att fiska sakta innan leken behöver inte vid alla tillfällen stämma! dock tror jag det är viktig vid fiske efter grov fisk men det är inte alltid säkert! även om det är kallt i vattnet så bör man prova att fiska fort! Riktigt fort ibland. senast så trollade dan sin jerks när vi transporterade oss och det högg för det! vi körde i ca 2,8 knop och han fick 3 st på det viset! man måste våga prova sig fram! Det var likadant första passet denna säsong med! vi fiskade efter regelboken för kallvaten men fick inget! sen började vi fiska jerkar i ytan så fort vi kunde och då hävde vi upp fisk!


Här har vi en fet madam som jag tog i mellandagarna på 9,04 kg! även denna tagen på Wolf tail ocean blue! även den på spinn!


Det var allt för idag! Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar